<<ՓՈՐՁԱԳԻՏԱԿԱՆ ԽՈՐՀՈՒՐԴ>> գնահատողների ինքնակարգավորվող համահայկական միություն
29.03.2025
Առաջարկվում է․ Օրենքի 22-րդ հոդված ի 1-ին մասի 3-րդ ենթակետը վերաշարադրել հետևյալ կերպ կասեցման առումով /մեջբերում/ <<3) եթե գնահատողը մեկ տարվա կտրվածքով իր կազմած հինգ և ավել գնահատման հաշվետվություններում կատարել է սույն օրենքով, գնահատման ստանդարտներով կամ այլ նորմատիվ իրավական ակտերով նախատեսված տարբեր (չկրկնվող)՝պահանջների և պայմանների թվով 10 խախտում >>, իսկ նույն հոդվածի 1-ին մասի 4-րդ ենթակետը ընդհանրապես հանել, քանի որ ներկայումս որևէ իրավական ակտով սահմանված չէ թե արժեքի վրա ազդող գործոնի շեղվածությունը որքան պետք է կազմի։ Օրենքի 22-րդ հոդվածի 7-րդ մասի 7-րդ ենթակետը վերաշարադրել հետևյալ կերպ կասեցման առումով /մեջբերում/ <<7) եթե գնահատողը մեկ տարվա կտրվածքով իր կազմած 10 և ավելի գնահատման հաշվետվություններում սույն օրենքով, գնահատման ստանդարտներով կամ այլ նորմատիվ իրավական ակտերով նախատեսված տարբեր (չկրկնվող)՝պահանջների և պայմանների թվով 20 խախտում:…. իսկ նույն հոդվածի 7-րդ մասի 8-րդ ենթակետը ընդհանրապես հանել, քանի որ ներկայումս որևէ իրավական ակտով սահմանված չէ թե արժեքի վրա ազդող գործոնի շեղվածությունը որքան պետք է կազմի։ Արժեքի վրա ազդող գործոնների հիմքով դադարեցումները և կասեցումները կարող են ավելի խիստ լինել միայն այն պայմաններում երբ կփոփոխվի գնահատման ուսումնասիրությունների կարգը՝ որում հստակ անհրաժեշտ է սահմանել գնահատման հաշվետվության ընթացակարգերը, որոնք հիմնված կլինեն էականության, բավարարելիության սկզբունքների հիման վրա, ինչպես նաև հիմնված կլինեն գնահատման մեթոդաբանության վրա։ Ամփոփելով Օրենքի նախագծում ներկայացված դրույթները, որոնք վերաբերելի են կասեցման, դադարեցման հիմքերին և համադրելով ներկայիս լճացած վիճակին, ինչպես նաև հետևելով առկա միտումներին և զարգացումներին, որոնք առաջացել են Օրենքի նախորդ փոփոխություններից հետո (ընդունված՝ 02․10․2024թ․-ին) կարծում ենք, որ ընդհանուր առմամբ կասեցումների և դադարեցումների հիմքերը պետք է վերանայվեն, քանի որ դրանց կիրառումը ներկայիս առկա գործիքակազմի շրջանակներում խիստ խնդրահարույց է հետևյալ պատճառաբանություններից ելնելով․ 1-ին Հայտնի, որ մասնագիտական հանձնաժողովում ներգրավված գնահատող անդամներից շատերը ըստ էության հանդիսանում են այլ գնահատման կազմակերպությունների ղեկավարներ, ինչը նշանակում է, որ իրենք ուսումնասիրության են ենթարկում իրենց մրցակից կազմակերպությունների կողմից հաստատված գնահատման հաշվետվությունները, որն առաջացնում է շահերի բախում։ 2-րդ Վերոգրյալ 1-ին պատճառի հետ, մի տեղ կարելի էր չհամաձայնվել, եթե նշված հանձնաժողովի կազմում լինեին հիմնարար փոփոխություններ, սակայն հայտնի է, որ վերջին տարիներին նման զգալի փոփոխություններ չեն արձանագրվել։ Վերջին փոփոխությունը տեղի է ունեցել անհաղթահարելի հանգամանքի հետ կապված, այլ հիմնարար փոփոխություններ չեն եղել։ Վերոգրյալի հետ կապված պետք է նշել, որ երբ Միության կողմից ներկայացվել են մասնագիտական հանձնաժողովի անդամներ, Լիազոր մարմնի կողմից անհասկանալի հիմնավորմամբ այդ թեքնածուների ներգրավումը մերժվել է, ընդ որում այն պայմաններում երբ որակավորման հանձնաժողովում անդամների ընգրկումն իրականացվում է ռոտացիոն սկզբունքով, սակայն մասնագիտական հանձնաժողովում այդ նույն սկզբունքը չի ապահովում։ Բացի այդ, արդարության տեսանկյունից և շահերի բախման բացառման նպատակով անհրաժեշտ է որպեսզի մասնագիտական հանձնաժողովներում ընդգրկվեն բոլոր հաշվառված գնահատողների ինքնակարգավորվող կազմակերպությունների (այսուհետ Միություն) կողմից թեքնածուները՝ հավասարաչափ բաշխումով ։ 3-րդ Հայտնի է, որ ներկայումս <<Գնահատման հաշվետվությունների իրականացման կարգը և դեպքերը սահմանալու մասին >> թիվ 877-Ն կառավարության որոշմամբ արտացոլված գնահատման հաշվետվությունների ուսումնասիրության ընթացակարգերը ինչպես նաև ՀՀ կառավարության թիվ 872-Ն որոշմամբ սահմանված << Գնահատման մասնագիտական հանձնաժողովի կանոնադրությունը>> ունեն խորքային լրամշակման կարիք, որի մասին բազմիցս առաջարկվել է։ Բացի այդ, Միության կողմից դասական դասագրքերի և միջազգային փորձի հիման վրա մշակվել է դրանց իրականացման ընթացակարգերը, որում հաշվի են առնվել էականության, բավարարելիության և ամբողջականության սկզբունքները և այդ ամենը ներկայացվել է նաև մասնագիտական հանձնաժողովի անդամներին։ 4-րդ Ի հավելումն ներկայացված մտահոգությունների պետք է նշել, որ Մասնագիտական հանձնաժողովի կազմում ընդգրկված գնահատող անդամները այդ աշխատանքը իրականացնելու համար չեն վարձատրվում։ Սույնի հետ կապված հայտնի է, որ մասնագիտական հանձնաժողովը կատարում է տիտանական աշխատանք, որն իրենցից խլում է զգալի ժամանակ և նման պայմաններում չվարձատրվող աշխատանքը ըստ էության չի կարող դիտարկվել առավել արդյունավետ տարբերակ։ Ամփոփելով վերոգրյալ դրույթները և համադրելով ներկայիս իրողության հետ, պետք է նշել, որ Օրենքում անհրաժեշտ են խորքային փոփոխություններ։ Կարծում ենք, որ անհրաժեշտ է մշակել և ներդնել անկախ փորձագետի ինստիտուտը, որը չպետք է իրականացնի գնահատումներ, այլ պետք է մասնագիտացած լինի բացառապես գնահատման հաշվետվությունների ուսումնասիրության հետազոտություններով, ընդ որում ոչ միայն վերահսկողության նպատակով, այլ առավելապես սխալմունքների կանխարգելման նպատակով։ Նման ինստիտուտի ներդնելու և արդյունավետ աշխատանքների կազմակերպման համար անհրաժեշտ է․ Արդիականացնել և լրամշակել գործող գնահատման ստանդարտները, քանի որ հայտնի է, որ գործող ստանդարտներում արտացոլված որոշ դրույթները հակասական և իրարամերժ են, իսկ որոշների դեպքում նկատվում է հստակեցման կարիք։ Մշակել և ներմուծել գնահատման մեթոդիկաների ողջ գործիքակազմը, Մշակել գնահատման հաշվետվությունների ուսումնասիրության այնպիսի կարգ (այսուհետ՝ Կարգ), որտեղ պետք է արտացոլված լինի գնահատման հաշվետվության վերաբերյալ մասնագիտական եզրակացության տրամադրման սկզբունքները, որոնք իրենց հերթին պետք է հիմնված լինեն միանշանակության, ստուգելիության, բավարարելիության կամ հիմնավորվածության սկզբունքների հիման վրա։ Բացի այդ, Կարգում պետք է արտացոլված լինեն մասնագիտական եզրակացությունների կազմը և բովանդակությունը, ինչպես նաև պետք է ընդլայնել ստուգողների իրավունքները և պարտականությունները, ինչպես նաև սահմանել բոլոր կողմերի իրավունքները և պարտականությունները։ Առնվազն անշարժ գույքի գնահատման արդյունքների վերաբեյալ անհրաժեշտ է մշակել և սահմանել գնահատման արդյունքների թույլատրելի շեղվածության կողմնորոշիչ սանդղակ և շեղվածության արձանագրելու դեպքում կիրառվող միջոցները։ Վերջում պետք է նշեմ, որ բերված մտահոգություններն ուղղված չեն Մասնագիտական հանձնաժողովի հարգելի անդամներին, այլ խնդիրը համակարգային է, որը գոյություն ունի ՀՀ-ում գնահատման գործունեության մեկնարկումից առ այսօր և մինչ օրս գնահատման հաշվետվությունների ուսումնասիրության բնագավառում որևէ էական բովանդակային փոփոխություններ չեն իրականացվել։