ՀԻՄՆԱՎՈՐՈՒՄ
«ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅԱՆ ԴԱՏԱԿԱՆ ՕՐԵՆՍԳԻՐՔ» ՍԱՀՄԱՆԱԴՐԱԿԱՆ ՕՐԵՆՔՈՒՄ ՓՈՓՈԽՈՒԹՅՈՒՆ ԿԱՏԱՐԵԼՈՒ ՄԱՍԻՆ» ՍԱՀՄԱՆԱԴՐԱԿԱՆ ՕՐԵՆՔԻ ԵՎ ՀԱՐԱԿԻՑ ՕՐԵՆՔՆԵՐԻ ՆԱԽԱԳԾԵՐԻ
Իրավական ակտի ընդունման անհրաժեշտությունը.
«Հայաստանի Հանրապետության դատական օրենսգիրք» սահմանադրական օրենքում փոփոխություն կատարելու մասին» Հայաստանի Հանրապետության սահմանադրական օրենքի և հարակից օրենքների նախագծերի փաթեթի (այսուհետ նաև՝ Նախագծերի փաթեթ) ընդունումը պայմանավորված է 2022 թվականի դեկտեմբերի 7-ին իրականացված օրենսդրական փոփոխություններով «Հանրային ծառայության մասին» օրենքում (այսուհետ նաև՝ Օրենք)՝ շահերի բախման վերաբերյալ կարգավորումների վերախմբագրմամբ: Նախագծերի փաթեթի ընդունման անհրաժեշտությունը կայանում է նրանում, որ Օրենքի 33-րդ հոդվածի գործողության տիրույթում գտնվող անձանց վրա տարածելի դառնա շահերի բախման լայն սահմանումը, ինչպես նաև վերջիններիս համար իրենց պարտականությունների իրականացման շրջանակներում սահմանվեն կարգապահական պատասխանատվության հստակ հիմքեր և կառուցակարգեր:
Կապը ռազմավարական փաստաթղթերի հետ. Հայաստանի վերափոխման ռազմավարություն 2050, Կառավարության 2021-2026թթ. ծրագիր, Հայաստանի Հանրապետության հակակոռուպցիոն ռազմավարություն և դրանից բխող 2023-2026 թվականների գործողությունների ծրագիր․
Նախագծի ընդունումը բխում է Կառավարության 2023 թվականի հոկտեմբերի 26-ի «Հայաստանի Հանրապետության հակակոռուպցիոն ռազմավարությունը և դրանից բխող 2023-2026 թվականների գործողությունների ծրագիրը հաստատելու մասին» N 1871-Լ որոշման (այսուհետ նաև՝ Հակակոռուպցիոն ռազմավարություն) հավելված 2-ի 1.9․-րդ գործողության կատարումից:
Ընթացիկ իրավիճակը և խնդիրները.
Ներկայումս Օրենքով սահմանված հանրային ծառայության տեսակներին վերաբերելի իրավական ակտերում «շահերի բախում» հասկացությունը սահմանված է Օրենքի նախորդ խմբագրությամբ ներդրված տրամաբանության շրջանակներում: Մինչդեռ, «Հանրային ծառայության մասին» օրենքում լրացումներ և փոփոխություններ կատարելու մասին» 2022 թվականի դեկտեմբերի 7-ի ՀՕ-540-Ն օրենքի շրջանակներում Օրենքի 33-րդ հոդվածը վերախմբագրվել է:
Արդյունքում, հոդվածում կատարվել են մի շարք բովանդակային փոփոխություններ. մասնավորապես, նախ վերանայվել է շահերի բախման հասկացությունը, տրվել է պաշտոն զբաղեցնող անձանց մասնավոր շահի հասկացությունը, մասնավորեցվել են շահերի բախման իրավիճակում գործողություն (անգործություն) կատարելուց կամ որոշում կայացնելուց ձեռնպահ մնալու հիմնական դրսևորումները, սահմանվել է հստակ ժամկետ առ այն, թե յուրաքանչյուր դեպքում վերադաս կամ անմիջական ղեկավար ունեցող պաշտոն զբաղենող անձը շահերի բախման ռիսկային իրավիճակում հայտվելիս երբ պետք է դիմի իր վերադասին կամ անմիջական ղեկավարին, ինչպես նաև սահմանվել են հստակ հիմքեր, թե տվյալ խնդրին առնչվելիս ինչ իրավական լուծումներ կարող են առաջադրվել վերադասի կամ անմիջական ղեկավարի կողմից: Վերանայվել են նաև վերոնշյալ իրավիճակում գտնվող և վերադաս կամ անմիջական ղեկավար չունեցող պաշտոնատար անձանց իրավաչափ վարքագիծ դրսևորելուն վերաբերելի կառուցակարգերը. արդյունքում ամրագրվել է, որ վերջիններս ոչ թե կարող են, այլ պարտավոր են գրավոր հայտարարություն ներկայացնել Կոռուպցիայի կանխարգելման հանձնաժողով (այսուհետ նաև՝ Հանձնաժողով) և ստանալ տվյալ իրավիճակի լուծմանն ուղղված քայլերի իրականացման համապատասխան առաջարկություններ: Ամրագրվել է նաև այն, որ տվյալ իրավիճակներում պաշտոնատար անձը նախքան Հանձնաժողովի առաջարկը կամ վերադասի/անմիջական ղեկավարի գրավոր համաձայնությունը ստանալը, պետք է ձեռնպահ մնա հարցի վերաբերյալ որևէ որոշում կամ գործողություն կատարելուց, դրան զուգահեռ կոնկրետ հանգամանքների հաշվառմամբ սահմանվել են նաև բացառություններ: Հոդվածի շրջանակներում ընդլայնվել են նաև փոխկապակցված անձանց, ինչպես նաև այն անձանց շրջանակը, ում վրա տարածվում է սույն հոդվածը: Վերոգրյալով պայմանավորված՝ անհրաժեշտություն է առաջանում գործող հոդվածի համապարփակ իմպլեմենտացումը ապահովել նաև այն իրավական ակտերում, որոնցով սահմանվել են սույն հոդվածի գործողության տիրույթում գտնվող պետական պաշտոն զբաղեցնող անձանց իրավունքներն ու պարտականությունները, վերջիններիս պատասխանատվության ենթարկող մարմինների իրավասությունների շրջանակը, պատասխանատվության հիմքերը և այլն:
Առաջարկվող կարգավորման բնույթը.
Նախագծով առաջարկվում է «Հանրային ծառայության մասին» օրենքով նախատեսված առանձին ծառայությունների տեսակների գործունեությունը կարգավորող իրավական ակտերում վերանայել կամ լրացնել շահերի բախման վերաբերյալ առկա կառուցակարգերը՝ դրանք համապատասխանեցնելով «Հանրային ծառայության մասին» օրենքի 33-րդ հոդվածի դրույթներին։
Բացի այդ, առաջարկվում է որպես պարտականություն սահմանել Օրենքի 33-րդ հոդվածով սահմանված վարքագծային դրսևորումներին հետևելը, իսկ նշյալ պահանջին չհետևելը սահմանել որպես կարգապահական պատասխանատվության հիմք:
Նախագծի մշակման գործընթացում ներգրավված ինստիտուտները և անձինք.
Նախագիծը մշակվել է Արդարադատության նախարարության կողմից:
Լրացուցիչ ֆինանսական միջոցների անհրաժեշտությունը և պետական բյուջեի եկամուտներում ու ծախսերում սպասվելիք փոփոխությունները.
Նախագծի ընդունումը չի հանգեցնելու պետական բյուջեի եկամուտներում և ծախսերում ֆինանսական միջոցների ավելացումների կամ նվազեցումների:
Ակնկալվող արդյունքները.
Նախագծի ընդունմամբ ակնկալվում է ապահովել «Հանրային ծառայության մասին» օրենքի գործողության տիրույթում գտնվող բոլոր պետական պաշտոն զբաղեցնող անձանց համար շահերի բախման հնարավոր իրավիճակների՝ Օրենքով սահմանված շահերի բախման նոր եզրույթի ներքո միասնական և համապարպակ ընկալումը և գործնականում իրացումը: