02.08.2025
Օրենքը, ընդհանուր առմամբ, բավականին մանրամասն է և համապատասխանում է միջազգային չափանիշներին։ Այնուամենայնիվ, որոշ ասպեկտներ կան, որոնք կարելի է լրացուցիչ առաջարկել՝ դրանք ավելի արդիական և արդյունավետ դարձնելու համար, հատկապես թվային դարաշրջանում։ Ահա մի քանի առաջարկներ, որոնց մասին օրենքը կարող է կամ չի խոսում բավարար մանրամասնությամբ. 1. ԱՄԲՈՂՋԱԿԱՆ ԿԱՐԳԱՎՈՐՈՒՄ ԱՐՀԵՍՏԱԿԱՆ ԲԱՆԱԿԱՆՈՒԹՅԱՆ (ԱԲ) ՀԱՄԱՐ Օրենքի մեջ չի նշվում արհեստական բանականության (ԱԲ) միջոցով ստեղծված աշխատանքների կարգավիճակի մասին։ Սա դառնում է ավելի ու ավելի արդիական հարց, քանի որ ԱԲ-ն կարող է ստեղծել տեքստեր, երաժշտություն, նկարներ և այլ աշխատանքներ։ Կարևոր է հստակեցնել՝ ով է համարվում նման աշխատանքի հեղինակ. ԱԲ-ի օպերատո՞րը, ով տալիս է հրամանները (պրոմփթները) ԱԲ-ի ծրագրավորո՞ղը, ով ստեղծել է ԱԲ-ն Թե՞ ԱԲ-ի միջոցով ստեղծված աշխատանքը հանրային սեփականություն է Օրենքի մեջ հստակեցումները կարող են կանխել ապագա վեճերը և ապահովել ստեղծագործողների շահերը։ 2. ՀԵՂԻՆԱԿԱՅԻՆ ԻՐԱՎՈՒՆՔՆԵՐԻ ԹՎԱՅԻՆ ՊԱՇՏՊԱՆՈՒԹՅԱՆ ՄԵԽԱՆԻԶՄՆԵՐ Օրենքը շոշափում է թվային վերարտադրությունը, բայց կարելի է ավելի կոնկրետ մեխանիզմներ մշակել։ Թվային հեղինակային իրավունքների կառավարման (Digital Rights Management - DRM) համակարգեր. Կառավարությունը կարող է խրախուսել կամ պարտադրել DRM համակարգերի ներդրումը՝ թվային աշխատանքների անօրինական տարածումը կանխելու համար։ Անօրինական բովանդակության հեռացման արագացված ընթացակարգեր. Հստակեցնել ընթացակարգերը, թե ինչպես կարող են հեղինակները պահանջել, որ իրենց աշխատանքները հեռացվեն վեբկայքերից կամ սոցիալական ցանցերից՝ առանց դատական երկարատև գործընթացների։ 3. ՄԱՍՆԱԳԻՏԱՑՎԱԾ ԴԱՏԱԿԱՆ ԽԱՂԱՂԱՐԱՐՈՒԹՅԱՆ ՀԱՄԱԿԱՐԳԵՐ Հեղինակային իրավունքի վեճերը հաճախ պահանջում են հատուկ գիտելիքներ, որոնք դատավորները կարող են չունենալ։ Մասնագիտացված դատարաններ կամ տրիբունալներ. Ստեղծել հատուկ մարմիններ կամ խորհրդատուներ, որոնք կզբաղվեն միայն մտավոր սեփականության վեճերով։ Սա կարող է արագացնել և ավելի արդյունավետ դարձնել վեճերի լուծումը։ Միջնորդության (mediation) և արբիտրաժի (arbitration) համակարգեր. Օրենքով խրախուսել, որ հեղինակային իրավունքի վեճերը նախ լուծվեն միջնորդության կամ արբիտրաժի միջոցով՝ դատարանների ծանրաբեռնվածությունը նվազեցնելու համար։ 4. ԿԱՐԳԱՎՈՐՈՒՄՆԵՐ ԿՈԼԵԿՏԻՎ ԻՐԱՎՈՒՆՔՆԵՐԻ ԿԱՌԱՎԱՐՄԱՆ ՀԱՄԱՐ Օրենքը նշում է կոլեկտիվ կառավարման կազմակերպությունների մասին, սակայն նման կազմակերպությունների գործունեության թափանցիկությունը և արդյունավետությունը կարելի է բարելավել։ Թափանցիկության պահանջներ. Պարտադրել, որ կոլեկտիվ կառավարման կազմակերպությունները պարբերաբար հրապարակեն իրենց ֆինանսական հաշվետվությունները և հեղինակներին վճարված գումարների վերաբերյալ տեղեկություններ։ Հեշտացնել իրավունքների փոխանցումը. Հեշտացնել այն ընթացակարգերը, որոնցով հեղինակները կարող են դուրս գալ կամ միանալ կոլեկտիվ կառավարման կազմակերպությանը։ 5. ԿՐԹՈՒԹՅՈՒՆ ԵՎ ԻՐԱԶԵԿՈՒՄ Օրենքի արդյունավետ կիրառման համար անհրաժեշտ է, որ հասարակությունը, հատկապես երիտասարդները, տեղեկացված լինեն հեղինակային իրավունքների մասին։ Դպրոցական ծրագրերում ներառել հեղինակային իրավունքի թեման. Կարևոր է դասավանդել, թե ինչպես է պետք օգտվել ինտերնետային բովանդակությունից՝ առանց հեղինակային իրավունքները խախտելու։ Պարբերական իրազեկման արշավներ. Կազմակերպել կառավարության կողմից աջակցվող արշավներ, որոնք կբացատրեն հեղինակային իրավունքների կարևորությունը։ Այս առաջարկները կարող են օրենքը դարձնել ավելի ճկուն և արդիական՝ պաշտպանելով հեղինակների իրավունքները թվային և արագ փոփոխվող աշխարհում։