Իրավաբանների հայկական ասոցիացիա
21.08.2023
«Ազդարարիր» միասնական էլեկտրոնային հարթակով ներկայացված ազդարարումների սակավաթվությունը վկայում է հանրության շրջանում հարթակի և առհասարակ ազդարարման ինստիտուտի նկատմամբ վստահության ցածր մակարդակի մասին։ Ազդարարման ինստիտուտի կայացման և ինստիտուտի նկատմամբ հանրության շրջանում վստահության մակարդակի բարձրացման կարևորագույն նախադրյալներից է ազդարարման հարթակների՝ օրենքով սահմանված գաղտնիության երաշխիքների արդյունավետության և գործնական պահպանման նկատմամբ վստահելիության ապահովումը։ Մինչդեռ, գտնում ենք, որ գործող կառուցակարգերը և առաջարկվող փոփոխությունները բավարար չեն հանրության լայն շերտերում ազդարարման հարթակի վստահելիության ապահովման համար։ Այսպես․ Գործող կարգավորումների համաձայն՝ «Ազդարարիր» միասնական էլեկտրոնային հարթակին հասանելիություն ունի միայն ՀՀ գլխավոր դատախազությունը, իսկ հարթակի ծրագրային ապահովումն իրականացվում է մասնավոր ընկերության կողմից։ Այս կապակցությամբ գտնում ենք, որ նշյալը կարող է բացասաբար ազդել ազդարարման հարթակի վստահելիության վրա, քանի որ մասնավոր ընկերության պարագայում, ի տարբերություն պետական մասնակցությամբ ընկերության, ավելանում է առևտրային շահերով առաջնորդվելու կամ, առնվազն, նման հակման առերևույթ հնարավորության վերաբերյալ հանրային ընկալման ռիսկը, թափանցիկության առավել մեղմ չափանիշներին հետևելու ռիսկը և տեղեկատվության անվտանգության ապահովման ոլորտում առավել մեղմ պահանջներով առաջնորդվելու և առավել սակավ մասնագիտացված ռեսուրսներին տիրապետելու ռիսկը։ Բացի այդ, 07.12.2022 թվականին կատարված օրենսդրական փոփոխությունների արդյունքում նախատեսվեց, որ ՄԻՊ-ն իր տարեկան հաղորդման շրջանակներում ամփոփում է ազդարարման հետ կապված հաշվետվությունը և վիճակագրությունը՝ պետական և տեղական ինքնակառավարման մարմինների՝ ազդարարման հետ կապված համապատասխան վիճակագրական տվյալների հիման վրա և հրապարակում ազդարարման միասնական էլեկտրոնային հարթակի կայքէջում: Ընդ որում, ՄԻՊ-ի՝ հաշվետվությունը և վիճակագրությունը միասնական էլեկտրոնային հարթակում հրապարակելու լիազորությունը ծագում է միասնական էլեկտրոնային հարթակին վերջինիս հասանելիությունն ապահովելու պահից։ Նշյալ օրենքի կիրարկման նպատակով ՀՀ արդարադատության նախարարության կողմից մշակվեց «Հայաստանի Հանրապետության կառավարության 2018 թվականի ապրիլի 12-ի N 439-Ն որոշման մեջ փոփոխություններ և լրացումներ կատարելու մասին» Հայաստանի Հանրապետության Կառավարության որոշման նախագիծ, որը դրվեց հանրային քննարկման իրավական ակտերի նախագծերի հրապարակման միասնական կայքէջում 26.05.2023 - 10.06.2023 թթ․ ընկած ժամանակահատվածում, որով նախատեսվում է միասնական էլեկտրոնային հարթակին ՄԻՊ-ի հասանելիության ապահովում՝ համապատասխան վիճակագրություն ներբեռնելու նպատակով: Այս կապակցությամբ գտնում ենք, որ պետության՝ հարթակին ամբողջական ծավալով ՄԻՊ-ի հասանելիության ապահովմանն ուղղված քայլերը կարող են բացասաբար ազդել միասնական էլեկտրոնային հարթակի գաղտնիության երաշխիքների արդյունավետության և գործնական պահպանման գնահատականի նկատմամբ հանրության վստահության վրա, քանի որ տվյալ պարագայում աճում է թե՝ տեխնիկական, թե՝ մարդկային գործոնով պայմանավորված տվյալների նկատմամբ չարտոնված մուտքի, տվյալների արտահոսքի, տվյալների պատահական բացահայտումների և տվյալների գաղտնիության պահպանման մասին օրենսդրական պահանջների այլ խախտումների ռիսկը։ Ելնելով վերոգրյալից, և հաշվի առնելով այն հանգամանքը, որ Ռազմավարության նախագծում որպես ազդարարման համակարգի հիմնախնդիր կարևորվել է հանրության շրջանում վստահության մակարդակի բարձրացումը՝ ամրագրելով քաղաքացիների վստահության ապահովումը որպես ազդարարման համակարգի վերջնական նպատակը, իսկ Ռազմավարության միջոցառումների ծրագրի նախագծով նախատեսվել է միասնական էլեկտրոնային հարթակի անվտանգության լրացուցիչ երաշխիքների սահմանումը, այս համատեքստում առաջարկվում է Ռազմավարության նախագծի և միջոցառումների ծրագրի, մասնավորապես՝ վերջինիս «Կատարելագործել ազդարարման էլեկտրոնային հարթակը» թիվ 2.22 գործողության շրջանակներում անդրադարձ կատարել վերոնշյալ խնդրին՝ նախատեսելով հետևյալը՝ • Ազդարարման միասնական էլեկտրոնային հարթակի անվտանգության լրացուցիչ երաշխիքների սահմանման շրջանակներում դիտարկել հարթակի ծրագրային ապահովման իրականացումը մասնավոր ընկերության կողմից «Ekeng» էլեկտրոնային կառավարման ենթակառուցվածքների ներդրման գրասենյակին հանձնելը։ • Ազդարարման միասնական էլեկտրոնային հարթակին շարունակել ապահովել բացառապես ՀՀ գլխավոր դատախազության հասանելիությունը, կամ, որպես այլընտրանքային տարբերակ, էլեկտրոնային հարթակին ՄԻՊ-ի հասանելիությունը ապահովել սահմանափակ՝ բացառապես վիճակագրության ներբեռնման ծավալով։