Սուրեն Անտոնյան
21.04.2021
Կարծում եմ, յուրաքանչյուր դեպքում որևէ իրավական ակտի նախագծի վերաբերյալ դիրքորոշում արտահայտելու համար նախևառաջ պետք է տեսնել դրա ընդունման անհրաժեշտությունը, դրա վերաբերյալ հիմնավորումները՝ համապատասխան վերլուծություններով։ Այս նախագիծը նույն չհիմնավորումներով /այո տառասխալ չկա, այո չհիմնավորումներով/ նույն փաստարկներով ներկայացվել Սահմանադրական փոփոխություններից հետո դատաիրավական օրենսդրական ակտերի նախագծերի փաթեթով և հանվել էր շրջանառությունից, հաշվի առնելով ներկայացված բացասական դիրքորոշումները։ Էլի վկայակոչվել էին սահմանադրական դատարանի որոշումները, որտեղ խոսվել էր վերաքննիչ վարչական դատարան ստեղծելու անհրաժեշտության մասին, քանի որ վերաքննություն իրականացնող օղակի բացակայության պայմաններում վճռաբեկ դատարանի կողմից իրականցումը վճռաբեկության ավելի խիստ կանոններով սահմանափակում էր դատավարության մասնակիցներիկողմից դատական երկրորդ ատյանում իրենց բողոքը քննվելու հնարավորությունից։ Դրանից ավելին չի ասվել քանի որ գործող մոդելը այս տարիների ընթացքում արդարացրել է իրեն, չունենալով վճռաբեկ դատարանի սահմանադրական առաքելության իրականացմանը խոչընդոտող արատներ։ Համենայնդեպս ներկայացված հիմնավորումներում չկան այդպիսի վերլուծություններ։ Չեմ կարող հիմնավորված համարել նաև այն պնդումը, որ վճռաբեկ դատարանի քաղաքացիական և վարչական պալատի դատավորներից վարչական մասնագիտացում ունեն տնտեսական դատարանում աշխատանքային փորձ ունեցող դատավորները, քանի որ ինչպես տնտեսական դատարանի այնպես էլ ընդհանուր իրավասության դատարանները այդ ժամանակահատվածում կիրառել են քաղաքացիական դատավարության օրենսգիրքը, որը կարգավորել է նաև պետական մարմինների և պաշտոնատար անձանց դեմ ներկայացված հարուցված քաղաքացիական գործերի վարույթը։ Նշեմ նաև, որ այդ ժամանահատվածում արդեն իսկ գործողության մեջ էր դրված նաև Վարչարարության հիմունքների և վարչական վարույթի մասին ՀՀ օրենքը, որը ևս հավասարապես կիրառվում էր ինչպես ընդհանուր իրավասության դատարանների այնպես էլ տնտեսական դատարանի դատավորների և վճռաբեկ դատարանի քաղաքացիական և տնտեսական գործերի պալատի դատավորների կողմից։ կողմից։ Ընդ որում տնտեսական դատարանի դատական ակտերը անմիջականորեն բողոքարկվել են վճռաբեկ դատարան և միայն բեկանումից հետո է տնտեսական դատարանում ձևավորվել կոլեգիալ կազմ վերաքննություն իրականացնելու համար։ Նախագծի հիմնավորումներում անթույլատրելի գաղափար է տարվում, որ վարչական գործերով Վճռաբեկ դատարանի որոշումների կայացման հարցում որոշիչ դեր ունեն քաղաքացիական մասնագիտացում ունեցող դատավորները։ Երևի թե նախագծի հեղինակները այս հարցը պետք է քննարկեյին նաև վճռաբեկ դատարանում որոշում կայացնող դատավորների հետ, որպեսզի ճիշտ պատկերացում կազմեին ինչպես քաղաքացիական այնպես էլ վարչական գործերի քննության առանձնահատկությունների մասին։ Վճռաբեկ դատարանի քաղաքացիական և վարչական պալատի դատավորների կողմից կայացված որոշումները և դատավորների հատուկ կարծիքները հրապարակված և հանրայնացված են և նախագծի հեղինակները կարող էին ներկայացնել համապատասխան վերլուծություններ, թե ինչպիսի բացասական ազդեցություն է ունենում ըստ իրենց <<ոչ մասնագետ>> դատավորների քվեարկությունը վարչական գործերով։ Նախագծի հեղինակների տրամաբանությամբ շարժվելու դեպքում ելնելով <<մասնագիտական արդարադատություն>> ունենալու պահանջից պետք է ստեղծենք նաև սնանկության գործերով, սնանկության գործերի շրջանակում քննվող քաղաքացիական և վարչական գործերի, սոցիալական ապահովության մարմինների, հարկային գործերի, ընտանեկան հարցերի և այլ դատարաններ և վերադաս ատյաններ։։ Նման նախագիծ ներկայացնելու համար անհրաժեշտ է այնպիսի վերծություն, որը թույլ կտա համոզվել գործող մոդելի անարդյունավետության մեջ և ոչ թե հիմնավորումների հիմքում դնել սահմանադրական դատարանի բոլորովին այլ հարցերով կայացված որոշումներից բերված մեջբերումները։ Առկա հիմնավորումների շրջանակում գտնում եմ որ ներկայացված նախագիծը ոչնչով չի տարբերվում նույնաբովանդակ նախորդ օրինագծից, որը շրջանառությունից դուրս հիմնավորված չլինելու պատճառաբանությամբ, ինչն էլ ինքնանպատակ է դարձնում այս ողջ գործընթացը։ Նման նախագիծ ձեռնարկելուց առաջ ցանկալի կլիներ քննարկումներ անցկացնել մասնագիտական այն շրջանակների հետ, որոնք կարող էին մասնագիտական լուրջ պարզաբանումներ տալ խնդրո առարկայի վերաբերյալ։ Ցանկանում եմ նաև նշել, որ այս տիպի հարցերով փակ քննարկումներն արդյունավետ չեն։ Սուրեն Անտոնյան