"Միջազգային էներգետիկ կորպորացիա"
04.04.2025
Էլեկտարաէներգետիկական մեծածախ շուկայում նոյեմբերի 1-ից մինչև մարտի 31-ը «Միջազգային էներգետիկ կորպորացիա» ՓԲԸ-ը (այսուհետ՝ Ընկերություն) ՀՊԿԻ կարգավճակ տալու վերաբերյալ իրավական ակտի ընդունման հետևանքների վերլուծություն 01.09.2003թ. «Միջազգային էներգետիկ կորպորացիա» փակ բաժնետիրական ընկերությանը (այսուհետ` «Ընկերություն») տրված № 0108 Էլեկտրական էներգիայի (հզորության) արտադրության Լիցենզիայի պայմանների (այսուհետ` «Պայմաններ» և/կամ «Լիցենզիայի պայմաններ») 6-րդ կետի համաձայն Լիցենզավորված անձին իրավունք է տրվում և պարտավորեցվում է սույն Լիցենզիայով սահմանված ժամկետում (ժամանակահատվածում) Սևան, Հրազդան, Արգել, Արզնի, Քանաքեռ, Երևան ՀԷԿ-1, Երևան ՀԷԿ-3 հիդրոէլեկտրակայաններում (այսուհետ` «Կայաններ») արտադրել էլեկտրական էներգիա (հզորություն)` սույն Լիցենզիայի պայմանների № 1 հավելվածով ամրագրված ագրեգատներով (սարքավորումներով)։ Համաձայն Պայմանների 32-րդ կետի` 2008 թվականի մայիսի 16-ից հետո, շահույթի հաշվարկման բազա կհանդիսանա սույն Լիցենզիան ստանալու օրվանից մինչև սակագնի հաշվարկման պահը հանձնաժողովի հետ համաձայնեցված և իրականացված ներդրումների արժեքի և դրանց հաշվին ստեղծված հիմնական միջոցների կուտակված մաշվածության տարբերությունը։ Թույլատրելի շահութաբերության նորման կորոշվի որպես ներդրումների համար ներգրավված սեփական /բաժնետիրական/ և փոխառու կապիտալի միջին կշռութային արժեք։ Սեփական կապիտալի արժեքը կորոշվի ելնելով Հայաստանի Հանրապետության միևնույն ռիսկերի պայմաններում գործող ընկերությունների բաժնետիրական կապիտալի արժեքից, բայց կլինի ոչ պակաս քան 8%: Համաձայն Էներգետիկայի մասին ՀՀ օրենքի 5-րդ հոդվածի 1-ին մասի «զ» կետի Էներգետիկայի բնագավառում պետական քաղաքականության հիմնական սկզբունքներից է էներգետիկայի բնագավառում ներդրումների խրախուսումը։ Հարկ եմ համարում Ձեր ուշադրությունը հրավիրել այն հանգամանքին, որ ներդրումներ են հանդիսանում ոչ միայն էներգետիկայի բնագավառում նոր տնտեսվարողների կատարած ծախսերը նոր արտադրական հզորությունների ստեղծման նպատակով, այլ նաև էլեկտրաէներգետիկական շուկայում արդեն գոյություն ունեցող և գործող տնտեսվարողների` ՀՀ էլեկտրաէներգետիկական հաշվեկշռում զգալի նշանակություն ունեցող արտադրական հզորությունների պահպանման, վերազինման և վերակառուցման նպատակով կատարած ծախսերը, որոնք իրենց հերթին նաև պատասխանատու են համակարգի հուսալիության և անվտանգության համար։ Եթե մասնավորեցնենք նշված կարգավորումը Ընկերության կողմից սեփականության իրավունքով տիրապետվող և շահագործվող արտադրական հզորությունների և «Սևան-Հրազդանյան կասկադի» հիդրոտեխնիկական կառույցների (այդ թվում` դերիվացիոն ջրանցքների) օրինակով, ապա կտեսնենք, որ համաձայն ՀՀ կառավարության 2016 թվականի ապրիլի 28-ի № 488-Ն որոշման` Ընկերության հիդրոէլեկտրակայանների ջրամբարների և դերիվացիաների աշխատակարգն իրականացվում է ... «ՄԷԿ» ՓԲԸ-ի ՀԷԿ-երի՝ Սևան-Հրազդան դերիվացիոն համակարգի հիդրոտեխնիկական կառույցներից սնվող (ջրառ իրականացնող) ոռոգման ջրանցքների գլխամասի ջրառի կարգավորման տեխնիկական պայմանների համաձայն՝ առաջնային համարելով ոռոգման նպատակով անխափան ջրամատակարարման ապահովման գործառույթը: Մեջբերված պարտավորության անխափան իրականացման նպատակով Ընկերությունը սեփական միջոցներով իրականացնում է դերիվացիոն ջրանցքների և ուղեկցող այլ կառույցների մաքրում, վերակառուցում (ուժեղացում) և սպասարկում։ Համաձայն Հանրային ծառայությունները կարգավորող մարմնի մասին ՀՀ օրենքի` հանրային ծառայությունների կարգավորվող ոլորտը (այսուհետ` հանրային ծառայությունների ոլորտ) ներառում է այդ թվում էներգետիկայի բնագավառը։ Կարգավորման հիմնական սկզբունքներից է` սպառողների և կարգավորվող անձանց շահերի հավասարակշռումը սպառողներին որակյալ ծառայությունների մատուցում երաշխավորելու համար անհրաժեշտ իրավատնտեսական նախադրյալների ձևավորման ու ծառայությունների հիմնավորված սակագների սահմանման միջոցով՝ միաժամանակ ապահովելով ներդրողների՝ ռիսկերին համարժեք ողջամիտ հասույթ ստանալու հնարավորությունը։ Էներգետիկայի մասին ՀՀ օրենքի 10-րդ հոդվածի համաձայն` կարգավորման հիմնական միջոցներից է համաձայնության տրամադրումը լիցենզավորված անձանց ներկայացրած ներդրումային ծրագրերին՝ ապագա սակագներում դրանց ամբողջովին կամ մասնակի ներառման կամ մերժման նպատակով։ ՀՀ հանրային ծառայությունները կարգավորող հանձնաժողովի (այսուհետ` «Հանձնաժողով») կողմից 2023 թվականի հուլիսի 19-ի № 237-Ա որոշմամբ համաձայնեցվել է Ընկերության 2024 - 2033թթ. ներդրումային ծրագիրը, որի շրջանակներում նախատեսված է «Արգել» հիդրոէլեկտրակայանի վերակառուցման/վերազինման իրականացումը, ինչպես նաև ոռոգման նպատակներին ծառայող դերիվացիոն ջրանցքների վերակառուցումը/ուժեղացումը։ «Արգել» հիդրոէլեկտրակայանի վերակառուցման/վերազինման նպատակով Ընկերությունն իրականացրել է փոխառու միջոցների ներգրավում` հիմնվելով գործող կարգավորումների, ինչպես նաև երաշխավորված շահութաբերության վրա։ Սակայն, ինպես նշված է իրավական ակտի նախագծի վերաբերյալ Ընկերության դիրքորոշման մեջ, մարտ ամսվա միայն 12 օրերի համար կատարված հաշվարկները ցույց են տալիս, որ Ընկերությունը կկրեր մոտ 82 000 000 ՀՀ դրամի վնաս, որի հետևանքով կխախտվեր Հանրային ծառայությունները կարգավորող մարմնի մասին ՀՀ օրենքով սահմանված և երաշխավորված սկզբունքներից մեկը, այն է` ռիսկերին համարժեք ողջամիտ հասույթ ստանալու հնարավորությունը։ Միաժամանակ, համաձայն ՀՀ սահմանադրական դատարանի արտահայտած իրավական դիրքորոշման` ՀՀ Սահմանադրության 8 հոդվածի համաձայն երաշխավորվում է տնտեսական գործունեության ազատությունը։ Տնտեսական գործունեություն է համարվում ցանկացած գործունեություն, որն իրականացվում է որևէ ձևով կատարվող հատուցման դիմաց: Ձեռնարկատիրական գործունեության, որպես տնտեսական առանձին գործունեության, բովանդակության իրավական բնորոշումից բխում է, որ այն անձի՝ ինքնուրույն, իր ռիսկով իրականացվող գործունեությունն է, որի հիմնական նպատակը գույքի օգտագործումից, ապրանքներ վաճառելուց, աշխատանքներ կատարելուց կամ ծառայություններ մատուցելուց շահույթ ստանալն է։ ՀՀ Սահմանադրության 33.1. հոդվածն ամրագրում է յուրաքանչյուրի՝ օրենքով չարգելված ձեռնարկատիրական գործունեությամբ զբաղվելու իրավունքը: Վերջինս ներառում է բոլոր իրավական հնարավորությունները, որոնք անհատի համար նախապայմաններ են ստեղծում ինքնուրույնաբար որոշումներ ընդունելու իր տնտեսական գործունեությանն առնչվող հարցերով: Այդ իրավունքը ենթադրում է արդարացի մրցակցության ազատություն, առանց սահմանափակումների տնտեսական կազմակերպություններ ձևավորելու, իր գործունեության բնույթն ու ձևը փոխելու, գոյություն ունեցող տնտեսական կազմակերպությունները լուծարելու, պայմանագրեր կնքելու հնարավորություններ: Ձեռնարկատիրական գործունեության իրավունքի անբաժանելի բաղադրատարրն է կազմում նաև ձեռնարկատիրական գործունեությամբ զբաղվելու ցանկություն ունեցող անձի՝ առանց արհեստական խոչընդոտների շուկա մտնելու և, ցանկության դեպքում, այդ շուկայից դուրս գալու հնարավորությունը: Վերոգրյալից հետևում է, որ Ընկերությունը, լինելով կարգավորվող ոլորտում գործող տնտեսվարող, իր գործունեությունն իրականացնում է ոչ միայն արդարացված շահույթ ստնալու նպատակով, այլ նաև հետապնդում է հանրային նշանակության շահ։ Հանձնաժողովի գործունեության նպատակն է օրենքներով սահմանված իր իրավասությունների իրականացմամբ ոլորտային ռազմավարական քաղաքականությանը համահունչ հավասարակշռել սպառողների և հանրային ծառայությունների ոլորտում կարգավորվող գործունեություն իրականացնող անձանց (այսուհետ` կարգավորվող անձինք) շահերը, կարգավորվող անձանց համար ստեղծել գործունեության միատեսակ պայմաններ, նպաստել մրցակցային շուկաների ձևավորմանն ու զարգացմանը և խթանել ռեսուրսների արդյունավետ օգտագործումը: Հետևաբար, էլեկտրաէներգետիկական մեծածախ շուկայի ազատականացման նպատակը չի կարող լինել Ընկերության տնտեսական գործունեությանը իրական (հաշվարկելի), այլ ոչ թե ենթադրյալ, վնաս հասցնող կարգավորումների սահմանումը։ Ընկերությունը հաշվի է առնում ոլորտի առանձնահատկություններով պայմանավորված կարգավորումների անհրաժեշտությունը, սակայն գոյություն ունեցող և հանրային շահին ծառայող տնտեսական կազմակերպության համար ակնհայտ անբարենպաստ պայմանների ստեղծումը չի կարող արդարացվել այլ անձանց էլեկտրաէներգետիկական շուկա մուտք գործելու հնարավորություն ստեղծելու հանգամանքով։ Ի վերջո Ընկերությունն իր գործունեությամբ չի հետապնդում այլ տնտեսվարողների գործունեության ազատությունը սահմանափակելու անբարեխիղճ նպատակ։